Buczenie, huczenie, wycie, piski
lub dziwne odgłosy podczas jazdy

....czyli to co ma wpływ na komfort i bezpieczeństwo

Buczenie, huczenie, wycie, piski lub dziwne odgłosy podczas jazdy.

W przypadku pojawiających się dziwnych odgłosów podczas jazdy spektrum przyczyn jest bardzo duże. Hałasy mogą powodować uszkodzone opony, łożyska, elementy przeniesienia napędu lub elementy jednostki napędowej. Oczywiście w poszukiwaniu przyczyn pojawiających się hałasów trzeba zacząć od najprostszych czynności.

Objaw usterki Możliwa przyczyna usterki Rozwiązanie Skutki zbagatelizowania usterki
Buczenie, wycie podczas jazdy na wprost. Hałasy nasilają się wraz ze wzrostem prędkości pojazdu. Głośne opony. Założyć na próbę opony innego producenta. Niestety, niektóre modele opon są głośne. Kupując nową oponę powinniśmy sprawdzić etykietę na której powinna znaleźć się informacja o poziomie głośności danej opony. Głośne opony mają jedynie wpływ na spadek komfortu jazdy. Jeżeli hałasy pojawiły się później niż po kupnie opony, wówczas coś innego jest przyczyną hałasu.
Uszkodzone opony np.: wyząbkowane, zhamowane, inne mechaniczne uszkodzenie (guzy, wybrzuszenia, itp.) Sprawdzić stan wszystkich opon, sprawdzić stan bieżnika. Przy okazji sprawdzania stanu opon warto sprawdzić stan łożysk kół. W przypadku wyząbkowanych opon lub zhamowanych bardzo mocno odczuwalny jest spadek komfortu jazdy. W przypadku innych mechanicznych uszkodzeń opony np. guzy, wybrzuszenia istnieje ryzyko nagłego spadku ciśnienia w oponie i utraty kontroli nad pojazdem.
Uszkodzone łożysko podpory wału napędowego Sprawdzić stan łożyska na stanowisku badawczym za pomocą stetoskopu lub podczas jazdy testowej z  przymocowaną w pobliżu sondy stetoskopu elektronicznego. Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory wału napędowego może doprowadzić do uszkodzenia jarzma łożyska lub nawet wału napędowego.
Uszkodzone łożysko/łożyska wałka atakującego tylnego dyferencjału/mostu napędowego. Osłuchać łożyska wałka atakującego tylnego dyferencjału na stanowisku badawczym za pomocą stetoskopu lub podczas jazdy testowej z przymocowaną w pobliżu sondy stetoskopu elektronicznego.
Sprawdzić poziom oleju i jakość oleju(pod względem opiłków).
Jazda z uszkodzonym łożyskiem wałka atakującego tylnego dyferencjału może uszkodzić pozostałe elementy tylnego dyferencjału. Wymiana samych łożysk nie jest tak kosztowna jak naprawa lub wymiana pozostałych elementów lub całego dyferencjału.
Uszkodzone łożysko / łożyska skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej (o ile pojazd jest w taką wyposażony). Osłuchać łożyska skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej.
Sprawdzić poziom oleju i jakość oleju(pod względem opiłków).
Jazda z uszkodzonym łożyskiem w skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej może doprowadzić do uszkodzenia pozostałych elementów skrzyni. Wymiana samych łożysk nie jest tak kosztowna jak naprawa lub wymiana całej skrzyni biegów / rozdzielczej.
Objaw usterki Możliwa przyczyna Rozwiązanie Skutki zbagatelizowania usterki
Buczenie, huczenie podczas jazdy, głośność zmienia się podczas pokonywania zakrętów. Często pojawiają się drgania i wibracje. Uszkodzone łożysko piasty koła Jazda testowa może, ale nie musi nakierować na uszkodzone łożysko, a przynajmniej stronę po której uszkodzone jest łożysko. Jednak dokładniej można określić uszkodzenie badając samochód na stanowisku naprawczym z zastosowaniem stetoskopu. Uszkodzone łożysko może się zatrzeć i zablokować obracające się koło, co może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty sterowności pojazdu. Jazda z zatartym łożyskiem może uszkodzić również zwrotnicę lub piastę koła lub inne sąsiadujące z nim elementy np.: czujnik ABS
Uszkodzenie łożyska podpory półosi napędowej przód. Sprawdzić łożysko podpory półosi napędowej podczas sprawdzania łożysk kół. Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory półosi może doprowadzić do uszkodzenia jarzma łożyska lub półosi napędowej.

Objaw usterki Możliwa przyczyna Rozwiązanie Skutki zbagatelizowania usterki
Piski / szorowanie podczas ruszania, nasilające się wraz z prędkością pojazdu. Ciało obce(kamyk, żwirek, itp.) między zaciskiem hamulcowym, osłoną tarczy hamulcowej a tarczą hamulcową. Sprawdzić i usunąć ciało obce z układu hamulcowego. Jazda z ciałem obcym obcierającym o tarcze hamulcową może uszkodzić(porysować tarcze hamulcową). W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania koła.
Zablokowane klocki hamulcowe Oczyścić i nasmarować prowadnice klocków hamulcowych. Jazda z zablokowanymi klockami hamulcowymi może doprowadzić do szybszego zużycia się klocków, tarcz hamulcowych. Zablokowane klocki i tarcza hamulcowa mogą również przegrzać się go pogorszy skuteczność hamowania. Przegrzana tarcza może odkształcić się powodując bicie i wibracje podczas hamowania. Przegrzane tarcze i klocki hamulcowe mogą uszkodzić zaciski hamulcowe a w szczególności uszczelniacze i gumki osłaniające tłoczki zacisków. W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania koła i unieruchomienia pojazdu. Może wzrosnąć zużycie paliwa.
Zablokowany hamulec postojowy spowodowane przez zapieczone linki hamulca postojowego lub zapieczone inne mechanizmy hamulca postojowego. Sprawdzić i usunąć zapieczone elementy hamulca postojowego. Jazda z zablokowanym hamulcem postojowym może zablokować tylne koła, przyspieszyć zużycie elementów ciernych, przegrzać elementy cierne. Może wzrosnąć zużycie paliwa.

Zobacz też inne usterki:
-Drgania i wibracje nadwozia podczas jazdy
-Drgania i wibracje podczas hamowania