Wspomaganie układu kierowniczego
Prawie we wszystkich obecnie produkowanych pojazdach (z nielicznymi wyjątkami) stosuje się wspomaganie układu kierowniczego. Jego zadaniem jest zmniejszenie wysiłku kierowcy potrzebnego do sterowania kołami skrętnymi pojazdu. W pojazdach wyposażonych we wspomaganie układu kierowniczego siła jaką przykłada kierowca do koła kierownicy służy do uruchomienia mechanizmu sterującego, a nie od pokonywania oporów skrętu kół.
Układy wspomagania układu kierowniczego powinny spełniać następujące warunki:
- Możliwość prowadzenia pojazdu pomimo usterki lub niedomagania urządzenia wspomagającego, (w przypadku takiej awarii potrzeba dużo większej siły do przekręcenia kołem kierownicy w porównaniu do układu kierowniczego bez wspomagania, ale kontynuowanie jazdy jest możliwe).
- Wraz ze wzrostem pojazdu musi się zmniejszać siła wspomagania, aby kierowca miał wyczucie w prowadzeniu pojazdu.
- Możliwy niski pobór mocy z silnika pojazdu niezbędny do napędzania mechanizmu.
Korzyści z zastosowania mechanizmów wspomagania układu kierowniczego:
- zmniejszenie wysiłku kierowcy;
- możliwość zastosowania koła kierownicy o mniejszej średnicy;
- możliwość zastosowania przekładni o mniejszym przełożeniu;
- lepsze tłumienie wstrząsów wywołanych uderzeniami kół kierowanych o nierówności drogi.
Wspomaganie może być realizowane w sposób:
- hydrauliczny;
- elektryczny;
- elektryczno-hydrauliczny.
Hydrauliczny system wspomagania można go spotka w wszystkich rodzajach pojazdów samochodowych. Przed dłuższy czas był to pierwszy i jedyny system do wspomagania układu kierowniczego. Główne elementy składowe tego układu to:
- hydrauliczna pompa wspomagania - napęd biorąca z silnika pojazdu;
- rozdzielacz (zespół zaworów sterujących);
- siłownik hydrauliczny - w zależności od konstrukcji może być osobnym elementem i obsługiwać drążki kierownicze (poprzeczne lub podłużne), może być też zintegrowany z przekładnią kierowniczą i obsługiwać wałek poprzeczny przekładni np.śrubowej, lub listwę zębatą przekładni zębatkowej (maglownicę);
- przewody hydrauliczne oraz zbiorniczek płynu hydraulicznego, opcjonalnie może być chłodniczka płynu hydraulicznego.
Obecnie siłownik, rozdzielacz i przekładnia kierownicza budowane są jako jeden zespół.
Elektryczno-hydrauliczny system wspomagania to zmodyfikowany system hydrauliczny w którym pompa wspomagania napędzana jest silnikiem elektrycznym. Z reguły pompa wspomagania jest zintegrowana w jeden zespół razem ze zbiorniczkiem płynu wspomagania i silnikiem elektrycznym. Główne elementy składowe tego układu to:
- elektryczna pompa wspomagania razem ze zbiornikiem;
- hydrauliczna przekładnia kierownicza;
- przewody hydrauliczne.
Elektryczny system wspomagania to system w którym silnik elektryczny poprzez specjalną przekładnię wspomaga układ kierowniczy. Silnik elektryczny wraz z przekładnią może oddziaływać na listwę przekładni kierowniczej lub na wałek kierowniczy w przekładni kierowniczej lub w kolumnie kierowniczej. Z reguły silnik elektryczny wspomagania zintegrowany jest z przekładnią kierowniczą lub zintegrowany jest z kolumną kierowniczą.