Drgania i wibracje pojawiające się podczas jazdy
W przypadku drgań i wibracji podczas jazdy przyczyn może być kilka, najczęściej jest to problem z kołami lub oponami. Czasami wystarczy wykonać jakąś prostą czynność, aby usunąć tą usterkę. Dlatego przed wykonaniem jakichkolwiek działań należy przeanalizować od kiedy, i w jakich okolicznościach pojawiają się drgania lub wibracje. Jeżeli podczas jazdy drgania, bicie odczuwamy na kole kierownicy, problemy mogą być z kołami przednimi. Jeżeli drgania i wibracje występują na całym nadwoziu, problem może być z kołami tylnymi, ale warto sprawdzić wszystkie koła. Diagnozę należy rozpocząć on najprostszych, a zarazem najtańszych rozwiązań, czyli od oględzin wzrokowych.
Drgania / wibracje nadwozia podczas jazdy w zakresie pewnych prędkości (np.pomiędzy 90km/h a 130km/h)
Miejscowe uszkodzenie opony, felgi. W pierwszej kolejności należy dokonać wizualnej oceny stanu kół. Miejscowe uszkodzenie opony lub felgi może być skutkiem wjechania z większą prędkością w dziurę, najechania na krawężnik, lub najechania na inną niespodziewaną przeszkodę na drodze. Uszkodzenie opony, oprócz utraty komfortu jazdy może mieć również wpływ na bezpieczeństwo. W przypadku uszkodzenia opony należy ją wymienić. Czasami w zależności od zużycia bieżnika drugiej opony, może się okazać konieczna wymiana dwóch opon, aby były jednakowe na jednej osi. Konieczność wymiany przynajmniej dwóch opon może również nastąpić, w sprzedaży nie będzie identycznego modelu opony. W przypadku uszkodzenia felgi, felga może być do wymiany lub jest szansa, że uda się ją naprawić przez specjalistyczny zakład naprawy felg.
W Trójmieście jest kilka firm specjalizujących się w naprawie felg, znajdziesz je w naszym katalogu firm: Felgi naprawa-regeneracja
Jeżeli podczas oględzin nie stwierdzono uszkodzeń, należy przejść do kolejnego kroku.
Zanieczyszczone felgi (np.błoto) to potencjalnie kolejna częsta przyczyna drgań i wibracji. Najczęściej zanieczyszczenia felg pojawiają się po jeździe w ciężkim terenie np. polne, leśne drogi z błotnistymi kałużami. Samochód po takich wojażach w trudnym terenie ma ubłocone podwozie (w tym koła, zawieszenie, i inne elementy) oraz nadwozie. Podczas mycia pojazdu z reguły myte jest tylko nadwozie, a koła myte są tylko od zewnętrznej strony. Osadzone błoto na wewnętrznej felg powoduje, że koło jest niewyważone i przy większych prędkościach wpada w wibracje przenoszące się na nadwozie. Jeżeli stwierdzono mocne zanieczyszczone felg - należy je dokładnie wyczyścić lub wymyć.
Jeżeli koła (felgi) są czyste lub po usunięciu zanieczyszczeń nadal pojawiają się drgania i wibracje należy sprawdzić wyważenie kół.
Niewyważone koła powodują utratę komfortu jazdy w różnych zakresach prędkości pojazdu. W zależności które koło jest niewyważone, mogą być różne objawy. W przypadku niewyważonych kół lub koła osi przód, drgania, wibracje czasami bicie odczuwalne jest na kole kierownicy. W przypadku niewyważonych kół lub koła osi tył, drgania przenoszą się na całe nadwozie.
Podsumowując - Drgania lub wibracje spowodowane niewyważonymi, zanieczyszczonymi lub uszkodzonymi kołami mogą przyczynić się do szybszego zużycia się elementów układu kierowniczego, zawieszenia oraz innych podzespołów samochodu.
Uszkodzona opona może pęknąć w czasie jazdy z większymi prędkościami, co może skutkować utratą kontroli nad sterownością samochodu.
Jeżeli po sprawdzeniu i ewentualnym wyeliminowaniu problemów związanych z kołami drgania i wibracje nadal są obecne, należy szukać innych przyczyn, a te mogą być bardziej skomplikowane. Opisane poniżej przyczyny wpadania pojazdu w wibracje są sporadycznymi, ale także można występują. Oto kilka innych przyczyn powodujących drgania podczas jazdy:
Krzywa piasta koła, to jeden z podzespołów, który poza kołami może powodować drgania i wibracje nadwozia. Jednak bardzie jest to odczuwalne podczas hamowania, szczególnie gdy hamulce są rozgrzane. Bicie piasty można sprawdzić używając czujnika zegarowego. Odczytane wartości porównać z dopuszczalnymi w wartościami producenta. Jeżeli bicie piasty przekracza dopuszczalną wartość należy wymienić piastę na nową.
Niewyważony lub uszkodzony wał napędowy - także może być przyczyną przyczyną drgań i wibracji na nadwoziu, nasilających się wraz ze wzrostem prędkości. W wałach napędowych oprócz niewyważenia, przyczyną wibracji mogą być uszkodzone przeguby. W skrajnych przypadkach wał napędowy może być krzywy.
Uszkodzona półoś napędowa w pojazdach z przednim napędem. Skrzywiona półoś napędowa, lub nadmierny luz na przegubach może wpadać w drgania powodując wibracje odczuwalne na na nadwoziu. W przypadku półosi przedniego napędu podczas ruszania na skręconych kołach pojawia się terkot, grzechotanie itp.
Luźny lub niedokręcony element przeniesienia napędu - np. niedokręcony przegub półosi, wału napędowego lub inny podzespół przeniesienia napędu. Z reguły w takich przypadkach podczas ruszania lub zmiany obciążenia pojawiaj się stuki. Zbagatelizowanie tej usterki możne zakończyć się nagłą utratą napędu.
Luz w układzie kierowniczym lub zawieszeniu- w niektórych przypadkach także jest przyczyną, że oprócz stuków na nadwozie przenoszą się drgania i wibracje odczuwalne na kierownicy, i nadwoziu.