Wielu kierowców zastanawia się, kiedy należy zmienić opony. O ile zmianę na opony letnie możemy opóźnić, to zmianę na opony zimowe powinniśmy wykonać przed pojawieniem się pierwszych przymrozków, a przede wszystkim zanim spadnie pierwszy śnieg. Oczywiście przy obecnych anomaliach pogody ciężko wytypować konkretne daty, ale czekanie ze zmianą opon zimowych do momentu, aż spadnie pierwszy śnieg, to duży błąd, który możne nieść przykre konsekwencje.
Kiedy zmienić opony na zimowe, a kiedy zmienić opony na letnie?
Generalnie wielu producentów opon jak i fachowców z branży zaleca zmianę opon w zależności od średniej temperatur. Jeżeli jesienią średnia temperatur utrzymuje się poniżej 7°C należy założyć opony zimowe, wiosną jeżeli średnia dobowa wartość temperatury utrzymuje się powyżej 7°C możemy zmienić opony na letnie.
Opona zimowa < 7°C > Opona letnia
Kiedyś w jednym z programów motoryzacyjnych jeden z prowadzących oznajmił, że opony zimowe należy założyć przed Wszystkimi Świętymi, a opony letnie założyć w okolicach Świąt Wielkanocnych. Trudno się z tym nie zgodzić.
W praktyce pod koniec października średnia temperatur w naszym kraju utrzymuje się poniżej 7°C, wówczas należy umówić się na wymianę opon na zimowe, tak aby na "Wszystkich Świętych" czyli 1 listopada poruszać się na zimówkach. Wielu kierowców w tym okresie podróżuje po Polsce i nie tylko. Na oponach zimowych w tym okresie na pewno jest o wiele bezpieczniej.
W okresie wiosennym bywa różnie, czasami od połowy marca mamy już ciepłe dni, a czasami nawet w maju jest zimno. Przeważnie w kwietniu jednak średnia temperatur utrzymuje się już powyżej 7°C, więc można zakładać opony letnie. Święta Wielkanocne przypadają różnie - czasami pod koniec marca, a czasami nawet pod koniec kwietnia. Biorąc pod uwagę powyższe, druga połowa kwietnia wydaje się być optymalnym terminem na zmianę opon z zimowych na letnie.
Opona wielosezonowa / całoroczna jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy oponami zimowymi a letnimi. To dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy mało jeżdżą - rocznie nie przejeżdżają więcej niż 10000km, a jazda odbywa się głównie po mieście, a wyjazdy po za miasto, to sporadyczne wycieczki. Charakterystyka takich opon w zupełności wystarczy do spokojnej jazdy po mieście przez kilka lat. Dodatkowym atutem jest brak kosztów sezonowej wymiany opon oraz ich przechowania. Jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy oponami zimowymi a letnimi.
Dlaczego należy sezonowo zmieniać opony?
Do początku lat 90-tych XX wieku praktycznie kierowcy znali tylko opony na których jeździli cały rok. Były to po prostu opony do samochodu, nawet nikt ich nie nazywał "uniwersalne". Wraz z rozwojem motoryzacji następował również postęp w projektowaniu bieżników i tworzeniu mieszanek gumowych. Producenci opon szybko wyczuli koniunkturę i właściciel do swojego pojazdu potrzebował dwóch kompletów opon - jeden komplet na lato, drugi komplet opon na zimę.
Początkowo wielu kierowców uważało, że to tylko działania marketingowe producentów opon, jednak szybko się przekonali, że jednak warto zmieniać opony. Dlaczego?
Przyczyniło się do tego wiele czynników. Wraz z rozwojem motoryzacji, samochody rozwijają większą moc, szybciej przyspieszają i osiągają większe prędkości - mówiąc w skrócie: poprawiła się dynamika samochodów. Jazda na oponach letnich podczas obfitych opadów śniegu stała się niebezpieczna, a jazda latem na oponach zimowych powoduje dużo szybsze zużywanie się bieżnika, słabszą stabilność i przyczepność.
Czym różnią się opony zimowe od opon letnich?
Pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi są dwie podstawowe różnice:
1. budowa i rzeźba bieżnika;
2. mieszanka gumowa (z której wykonana jest dana opona);
Opona letnia - jej bieżnik ma duże i niemal gładkie klocki, symboliczna ilość nacięć oraz stosunkowo szerokie kanały odprowadzające wodę. Taka budowa sprawia, że opona ma kontakt z asfaltem maksymalnie dużą powierzchnią. Dzięki temu na rozgrzanym asfalcie opona niemal klei się do drogi zachowując wysoki poziom trakcji i stabilny tor jazdy. Szerokie rowki/ kanały odprowadzające wodę zapobiegają powstawaniu efektu aquaplaningu, czyli utraty przyczepności koła podczas jazdy po kałużach w czasie deszczowej pogody. Latem nagrzany asfalt i opory toczenia mogą rozgrzać oponę nawet od 60°C! Twardsza mieszanka gumy sprawia, że podczas upałów opona letnia nie traci swojej konsystencji i nie topi się. Dzięki temu proste klocki bieżnika są w stanie uzyskać maksymalną przyczepność. Problem pojawia się, kiedy temperatura spada poniżej 5°C - opona letnia staje się twarda, a przy ujemnych temperaturach robi się twarda prawie jak kamień, co pogarsza kontakt opony z asfaltem.
Opona zimowa - jej bieżnik składa się z dużej ilości nacięć lameli, pogrubione są pasma odprowadzające błoto pośniegowe i wodę na boki. Dzięki takiej budowie bieżnika "zimówka" łatwiej łapie przyczepność na śniegu. Lamele wgryzają się w śnieg stabilizując tym samym tor jazdy pojazdu. Opona zimowa także dobrze radzi sobie niwelowaniem zjawiska aquaplaningu zarówno podczas jazdy po kałużach jak i po błocie pośniegowym. Opona zimowa wykonana jest z gumy miękkiej, która ma dużą ilość krzemionki. Dzięki miękkiej mieszance gumowej opona zimowa nawet przy tęgich mrozach zachowuje swoją plastyczność, co przekłada się na prawidłową pracę lamelek oraz klocków bieżnika, a to przekłada się na dobrą przyczepność i bezpieczeństwo podróży. Problem pojawia się, gdy opona zimowa eksploatowana jest latem. Podczas wysokich temperatur miękka guma w oponie zimowej przestaje spełniać swoją rolę. Pogarsza się stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów, miękka guma dosłownie klei się do asfaltu w rezultacie wzrasta siła tarcia, przyspieszone jest zużycie bieżnika, potęguje się hałas, wzrasta zużycie paliwa.
Podsumowanie
Stosowanie odpowiedniego ogumienia adekwatnego do sezonu wpływa na bezpieczeństwo a także na ekonomię. Aby uzyskać optymalne właściwości trakcyjne pojazdu należy w odpowiednim czasie zmieniać opony zgodnie z sezonem. Wyjątkiem są opony wielosezonowe, które są dobrym rozwiązanie dla kierowców którzy mało jeżdżą i poruszają się głównie po mieście.
Rynek opon jest bardzo duży i różnorodny, dzięki temu sezonowe opony możemy dobrać w zależności o zasobności naszego portfela. Jak w większości przypadków wraz jakością wzrasta cena.
W naszym Katalogu Trójmiejskich firm motoryzacyjnych również znajdziesz firmy świadczące usługi wymiany opon:
Katalog Trójmiejskich firm motoryzacyjnych - Wulkanizacja, Naprawa felg