Dobór pojemności silnika i mocy do naszych potrzeb
Jeżeli większość kilometrów pokonujemy sami, a dodatku jeżdżąc po mieście,
na krótkich odcinkach to najlepiej wybrać mały ekonomiczny samochód z silnikiem o małej pojemności i mocy np. silniki o pojemności 1,2 - 1,5 Litra i mocy do 80KM.
Jeżeli mamy rodzinę 3 – 5 osobową
wówczas wybieramy samochody średniej wielkości pojemności w granicach 1,5 – 3,0 Litra i mocy w zakresie 80 – 200KM.
Jest to alternatywa dla cyklu mieszanego, łącząca wygodę podróżujących zarówno w cyklu miejskim jak i na trasie.
Jeżeli większość kilometrów będziemy robić na trasach wówczas szukamy samochodu wygodnego z silnikiem co najmniej 1,8 Litra
i minimalnej mocy 90KM. Dlaczego? Ponieważ samochód o dużej mocy na trasie pali mniej, przy tym jest bezpieczniejszy przy
wyprzedzaniu. W brew pozorom silnik o małej lub średniej pojemności na trasie może spalić więcej niż silnik o dużej pojemności
i mocy zakładając że jedziemy z taką samą prędkością, czyli w granicach 90-130km/h. Natomiast w cyklu miejskim jest odwrotnie.
Jeżeli mamy żyłkę rajdowca i nie martwimy się zużyciem paliwa to szukamy lekkiego samochodu z silnikiem benzynowym,
co najmniej od 1.8 Litra i mocy 90KM, w wzwyż.
Następnym pytaniem przy wyborze samochodu jest:
Jaki silnik wybrać, Diesla czy benzynowy?
Jeszcze kilka lat temu, tak do 2005 większość wybrała by Diesla, a przemawiało za tym wiele czynników.
Przede wszystkim silniki diesla do początku lat 2000 były oszczędne, ale miały gorsze osiągi.
Cena oleju napędowego w stosunku do benzyny była o jakieś 30-40% tańsza.
Ówczesny Diesel mógł pracować prawie na każdym paliwie, nawet wątpliwej jakości np. na oleju opałowym lub nawet
na oleju do smażenia, bez ryzyka poważnej awarii. Najczęściej jeżeli były problemy z odpaleniem lub pracą silnika,
to kończyło się na przepłukaniu układu paliwowego i wlaniu normalnego paliwa. Silniki benzynowe miały zwiększony apetyt na paliwo,
a cena benzyny była droższa. Wówczas bardzo wielu właścicieli samochodów z silnikami benzynowymi, aby zaoszczędzić montowało instalacje gazowe,
które zmniejszały osiągi silnika i żywotność silnika, ponieważ silniki nie były przystosowane do gazu.
W momencie gdy w silniku Diesla pojawił się bezpośredni wtrysk paliwa sterowany za pomocą komputera zaczęły wzrastać parametry
i osiągi. Z roku na rok instalacje wtryskowe zasilane
olejem napędowym stały się coraz bardziej skomplikowane i droższe.
W niektórych przypadkach osiągi silnika Diesla przewyższyły osiągi silników benzynowych, niestety kosztem zużycia paliwa.
W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych układy wtryskowe z wtryskiem bezpośrednim są bardzo czułe na jakość paliwa. Stosowanie złej jakości paliwa może spowodować poważną i kosztowną naprawę silnika. Dodatkowo zaostrzające się normy składu spalin wymusiły na producentach wprowadzenia nowych technologii redukujących zanieczyszczenie spalin. Początkowo pojawiły się zawory EGR, a później filtry cząstek stałych jak również pojawiły się rozwiązania wymuszające stosowanie dodatku AdBlue®. W dodatku cena oleju napędowego zrównała się lub nawet przewyższa cenę benzyny.
W niektórych miastach Państw Europejskich obowiązuje zakaz wjazdu z silnikami niespełniającymi wymaganych norm. Niektórzy producenci powoli wycofują się ze stosowania silników Diesla w swoich samochodach.
Silniki benzynowe także przeszły ewolucję w układzie wtryskowym, gdzie są podniesione osiągi przy zbliżonym zużyciu paliwa w
stosunku do starszej generacji. Dodatkowo coraz więcej silników benzynowych przystosowanych zostało do montażu instalacji gazowej.
Same instalacje gazowe LPG także przeszły bardzo dużą ewolucję. Spadek osiągów po zamontowaniu nowej generacji instalacji gazowej
prawie jest nie odczuwalny.
W dzisiejszych czasach przy obecnych cenach paliwa bardzo mocno bym się kierował w kierunku wyboru
silnika benzynowego z możliwością zamontowania instalacji gazowej najnowszej generacji.
Określenie kosztów eksploatacji - utrzymania samochodu
Kupno samochodu to połowa sukcesu.
Drugą połową jest eksploatacja pojazdu, aby był w dobrym stanie technicznym, a co za tym idzie bezpieczny,
oraz abyśmy nim mogli legalnie poruszać się po drogach, czyli ubezpieczony i z ważnym badaniem technicznym wpisanym do dowodu
rejestracyjnego.
Każdy producent samochodu określa częstotliwość przeglądów okresowych w których wymienia się odpowiednie oleje,
płyny oraz filtry. Są one uzależnione od przebiegu lub wieku pojazdu. Okresowe przeglądy pozwalają utrzymać pojazd w dobrym stanie
technicznym, co pozwala uniknąć nieprzewidzianych kosztów, ma również wypływ na nasze bezpieczeństwo. Zanim kupimy interesujący nas
samochód zapytajmy w serwisie jakie są w przybliżeniu koszty przeglądów i napraw eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtrów, klocków hamulcowych,
drążków kierowniczych itp.
Oprócz serwisowania pojazdu musimy także wykonywać badania techniczne. Takie badania przeprowadza się
w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów.
W przypadku nowego samochodu zakupionego w salonie na terenie naszego kraju pierwsze badanie techniczne wykonuje się przed upływem
3 lat, drugie badanie przed upływem 2 lat, a kolejne już co rok. Koszt badania uzależniony jest od rodzaju pojazdu oraz od
okoliczności wykonania przeglądu. Inne są koszty samochodu zwykłego, inne samochodu z instalacją gazową, a jeszcze inne są koszty
badania samochodu po kolizji, gdy był zabrany dowód. W przypadku, gdy diagnosta zakwestionuje stan techniczny naszego samochodu, wówczas
wydaje pozwolenie czasowe na 2 tygodnie. W tym czasie musimy usunąć usterkę i wykonać ponownie badanie techniczne.
Jeżeli diagnosta zaakceptuje stan techniczny naszego samochodu, to wpisuje w dowodzie rejestracyjnym do kiedy jest ważne badanie
techniczne. Jazda bez ważnego badania technicznego jest nielegalna, a w przypadku kontroli przez policję możemy mieć kłopoty.
Także w przypadku szkody komunikacyjnej ubezpieczyciel może odmówić nam wypłaty odszkodowania z powodu braku ważności badania
technicznego.
Kolejnymi kosztami eksploatacyjnymi jest obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu OC, a w przypadku gdy kredyt samochodowy,
kredytujący bank wymaga od nas abyśmy wykupywali ubezpieczenie Autocasco AC, do czasu spłaty kredytu.
Cena ubezpieczenia jest indywidualną sprawą wykupującego polisę. Cena polisy ubezpieczeniowej uzależniona jest od wielu czynników takich jak:
marka i model pojazdu, wiek pojazdu, pojemność skokowa silnika, wiek wykupującego polisę, jego staż w posiadaniu prawo jazdy i wiele innych
czynników wymaganych w zależności od ubezpieczyciela. Jazda bez aktualnego ubezpieczenia pojazdu, także jest nielegalna i możemy mieć
kłopoty w przypadku kontroli przez policje, a co gorsza w przypadku kolizji.
Chcemy jeździć to musimy tankować – tutaj koszty
będą uzależnione od spalania pojazdu, rodzaju paliwa i nogi kierującego. Postarajmy się dowiedzieć ile spala model który
zamierzamy kupić, określmy ile miesięcznie będziemy przejeżdżać kilometrów. Po odpowiednich obliczeniach możemy wyliczyć
koszty paliwa.
Do kosztów eksploatacji można doliczyć również: utrzymanie samochodu w czystości, kosmetyki samochodowe,
wymianę przepalonych żarówek w oświetleniu zewnętrznym i wewnętrznym, uzupełnianie oleju silnikowego oraz płynów eksploatacyjnych
np. płyn do spryskiwaczy. Jeżeli jesteśmy przy płynie do spryskiwaczy warto wspomnieć, że w samochodach reflektorami ksenonowymi
(xenonowymi) podczas spryskiwania szyb spryskiwane są również reflektory, a to przyspiesza zużycie płynu do spryskiwaczy.
Pióra wycieraczek szyb również ulegają zużyciu, najskuteczniej wycierają do pół roku. Także opony i ich wymianę można zaliczyć do
kosztów eksploatacyjnych, ponieważ wraz z przebiegiem lub wiekiem ulegają zużyciu, także co sezon należy je wymieniać.
Warto pomyśleć o miejscu parkingowym, jeżeli nie mamy własnego garażu, nie chcemy parkować na osiedlowym lub przyulicznym parkingu,
wówczas musimy wybrać parking strzeżony, za który trzeba zapłacić.
Jeżeli ktoś zdecyduje się kredyt samochodowy to raty może doliczyć do kosztów eksploatacyjnych.
Jeżeli już wybierzemy już samochód odpowiadający naszym potrzebom zabieramy się do kupna.
Samochód możemy kopić nowy z salonu lub używany z rynku wtórnego (komis samochodowy, giełda samochodowa, ogłoszenia).
Wszystko zależy od zasobności naszego portfela lub zdolności kredytowej.