
Kupno nowego samochodu jest dużo mniej ryzykowne niż w przypadku kupna samochodu używanego, ale także musimy być czujni.
Kupując nowy samochód możemy liczyć na różnego rodzaju promocje i zniżki (szczególnie pod koniec roku i na początku Nowego Roku,
gdy salony wyprzedają samochody ze starego rocznika).
W przypadku opóźnienia w realizacji zamówionego samochodu możemy wnioskować
o większy upust lub gratisy (darmowy przegląd, kpl. opon zimowych, dywaniki, akcesoria itp.)
Niezależnie jaki był powód opóźnienia, oraz jak tłumaczy się sprzedawca, możemy zażyczyć sobie sprawdzenia pojazdu,
a w szczególności grubości jego powłoki lakierowej.
Dlaczego?
Ponieważ przyczyną opóźnienia nie koniecznie musi być to,
co mów nam sprzedawca. Na przykład, podczas transportu nowego pojazdu mogło dojść do jego uszkodzenia tzw. szkoda transportowa,
którą trzeba usunąć. Taka naprawa wiąże się z dodatkowym czasem, i niestety obniża wartość samochodu.
Pomiar grubości lakieru zajmuje około 5 minut. Grubość powłoki lakierowej nowego w zależności od producenta powinna wynosić 70-200 µm, ale to nie jest regułą. Bywają tzw. nawrotki technologiczne, czyli ponowne lakierowanie elementów, a co za tym idzie podwyższenie grubości powłoki w stosunku do teoretycznej. Jeżeli na samochodzie powłoka jest w miarę równomierna (nawet o większych wartościach) powinno być wszystko ok. Pomiary możemy porównać z innym nowym samochodem (stojącym w salonie lub na placu dealera). Natomiast jeżeli na którymś z elementów grubość powłoki lakierowej jest większa niż pozostałych elementów, może to świadczyć o naprawie blacharsko lakierniczej i trzeba się temu dokładnie przyjrzeć. Jest to powód do odstąpienia od umowy lub do ubiegania się o rekompensatę utraty wartości pojazdu. Co prawda takie sytuacje zdarzają się rzadko, ale trzeba być czujnym.
Przy kupnie samochodu z ekspozycji warto sprawdzić czy elementy wyposażenia wnętrza są kompletne, a co gorsza czy nie są uszkodzone mechanicznie. Warto również zapoznać się z programem przeglądu modelu, który chcemy kupić. Pozwoli nam się zorientować w kosztach eksploatacji. Radzę nie pytać o to sprzedawcy, a podejść do pracownika serwisu, który powinien nam bardziej kompetentnie przedstawić koszty serwisowania. Niejednokrotnie spotkałem się z dość dużą różnicą w kosztach rzeczywistych, w porównaniu do kosztów o których mówił sprzedawca samochodu.
Do póki nasz nowy samochód jest na gwarancji powinniśmy wszelkie przeglądy i naprawy wykonywać w ASO zgodnie z harmonogramem przeglądów producenta - jest to warunek, aby podtrzymać kilkuletnią gwarancję producenta.
Zamawianie dodatkowych opcji wyposażenia samochodu
Zamawiając nowy samochód w salonie mamy możliwość wyboru zamontowania dodatkowych opcji wyposażenia,
które mogą zwiększyć funkcjonalność i komfort użytkowania pojazdu, jak również zmienić jego wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny.
Każde dodatkowe wyposażenie nowego samochodu wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Przy takim wyborze trzeba się mocno zastanowić, ponieważ w późniejszym okresie doposażenie jest nie możliwe lub bardzo kosztowne, a czasami jest niepotrzebnym wydatkiem. Oto kilka przykładów:
Zamawiając nowy samochód z klimatyzacją jego cena jest wyższa o ok. 2.500-3.500zł, później gdy zdecydujemy się na dołożenie klimatyzacji (o ile będzie to możliwe) będzie nas to kosztowało w ASO ok. 15.0000-20.000zł.
Podobnie wygląda sprawa w przypadku innych opcji np. centralnego zamka, elektrycznych szyb lub lusterek, podgrzewanych foteli, a nawet halogenów. Inaczej może wyglądać sprawa ze sprzętem audio, czy nawigacją GPS,
za które musimy dopłacić od 1.000 – 3.000zł. Zakładając we własnym zakresie sprzęt audio lub GPS (niekiedy lepszy i bardziej funkcjonalny), dopasujemy go do własnych potrzeb za kwotę niższą lub zbliżoną. Niestety taki dodatkowy sprzęt audio lub GPS w porównaniu z fabrycznym jest bardziej narażony na kradzież i czasami wymaga instalacji dodatkowych uchwytów lub przewodów. Podobnie jest z alarmem – fabryczny alarm przeważnie jest droższy, a nie jednokrotnie ma mniej funkcji niż alarm niefabryczny.
Dodatkowym wyposażeniem samochodu mogą być:
elektrycznie regulowane i składane lusterka, podgrzewane fotele, podgrzewana kierownica, przyciemniane lub barwione szyby, rodzaj i kolor lakieru, ogrzewana lub atermiczna szyba przednia, elektrycznie sterowane fotele, reflektory ksenonowe, LED'owe lub laserowe, przednie światła przeciwmgielne, tempomat, aktywny tempomat, asystent parkowania, kamery 360°, alufelgi, pakiety sportowe spojlerów i naklejek, relingi dachowe, funkcja „hands free” (wolne ręce) i wiele innych.